Ordentlig linkbuilding på det tekniske niveau

Vi ved efterhånden alle sammen godt at hvis man gerne vil højt op i Google så er det linkbuilding der skal til. Selvfølgelig er det også vigtigt at man har noget godt indhold og at ens hjemmeside er bygget rigtigt op rent teknisk, men efter det gælder det bare om at få links links og links. Men et link er ikke bare et link, og når du skal ud at købe eller lave dem gælder det i høj grad også om at du sørger for at få fat i de helt rigtige links.

Når du kigger på din linkprofil skal du derfor tænke godt over følgende:

Temaet på siden

Når vi snakker linkbuilding i 2015 snakker vi også relevans. Relevans kan måles på mange forskellige måder, og Google bliver hele tiden bedre til at finde ud af hvad tekster og sider handler om, og hvordan de kan komplementere hinanden. En af måderne de hidtil har gjort det på har været ved at kigge på hvad for en type tekst der står rundt omkring dit link. Altså om linket f.eks. er nævnt sammen med andre ord der er relevante for din side.

Google kigger også meget på hvad hele artiklen handler om, og hvorvidt det passer sammen med det din side handler om. Sælger du havenisser men får et link i en artikel der handler om at spise pizza ja så tæller det altså ikke lige så meget som hvis du fik det fra en artikel der handlede om haven eller huset.

Men nu er Google gået skridtet videre, og er begyndt at kigge på hele sidens relevans. Det mange frø har gjort er at have artikler om have og pizza, om bredbånd og sexlegetøj liggende side om side, men det siger Google at det går altså ikke længere.

Nu er det relevans og tema-sider der er vejen frem, så hvis du skal ud at købe eller anskaffe dig links så sørg for at de kommer fra sider med et rigtigt tema og hvor der er den samme vinkel på mange af artiklerne.

Ankertekster

Ankertekster har før været SEOs hellige gral, det har været det som har gjort at man lynhurtigt kunne komme til tops i Google, men efter Google seneste opdateringer har spillet ændret sig. Nu gælder det nemlig om at have så varieret en ankertekst som muligt, at have så stor variation som man også ville have hvis man ikke havde lavet et eneste link selv man havde fået dem alle sammen helt naturligt.

Man skal også passe på med at bruge sit søgeord for meget, en enkelt gang er måske okay, men ikke meget mere end det. Brug i stedet variationer og brand – især brand er rigtig godt at bruge.

No-follow og do-follow

En anden teknisk ting du skal være opmærksom på når det kommer til linkbuilding er variationen af links der er no-follow og links der er do-follow. Det er vigtigt at have begge typer da det ellers kommer til at se ud for Google som om at du snyder, og Google kan ikke lide at blive snydt. De fleste steder hvor du køber links vil du have do-follow, og det er også fint da det er det der giver værdi, men du kan med fordel så sørge for selv at skaffe nogle no-follow links f.ek.s ved at kommentere på blogindlæg, ved at skrive indlæg på fora osv.

Der er masser af muligheder for at skaffe begge typer links og så længe du har lidt af hvert og holder det naturligt skal du nok komme til tops på Google.